Ruta: obaga de Toloriu

Obaga_01

Distància: 9,8 km circuit
Desnivell: 150 m de baixada, 320 m de pujada i 170 més de baixada fins al poble.
Senyalització: no n’hi ha.
Duració: circuit de 2h 15 min

P.0 Aquesta és una passejada per la vessant del Segre, una obaga que l’estiu és molt agradable. Sortirem del poble des de la Plaça Major per la part contrària a la carretera asfaltada, és l’antic camí que unia fa molt pocs anys la carretera nacional amb Toloriu, des de l’última casa ja és de terra, i a la dreta deixem les antigues muralles del castell i la torre del Moro, per anar baixant per una plana de conreu, per després d’una girada del camí a la dreta i seguir entre conreus, farem una corba tancada de ferradura d’esquerres, per a endinsar-nos al bosc, després una altre corba de dretes i una tercera d’esquerres i en uns 30 m arribem al P1.

P.1 Quarta corba tancada de ferradura cap a la dreta on a l’esquerra surt un camí forestal, deixem el principal i sense fer la corba seguim rectes per aquest camí que va pujant lentament, de seguida a nostra esquerra deixarem una font ficada al torrent i després una caseta dels caçadors.

Barraca-caçadors

Barraca dels caçadors al costat del camí, construcció de pedra en sec reforçada.

El camí és ample i a l’altre costat de la vall veiem Aristot i tota la solana que eren les antigues vinyes (en Pont de Bar podeu visitar altre dia el museu de la vinya de muntanya que és molt interessant).

Pont de Bar vist des de la cabana de caçadors

El camí per l’obaga ens deixa veure els murs de pedra en sec que segles abans havien construït els habitants de Toloriu per poder conrear, i en 1 h arribem al P2.

Muro-pedra-prop-caçadors

Mur de pedra en sec tallat pel camí

P.2 On hi ha una corba tancada al mig de la qual hi havia un corriol recte que s’endinsava a les obagues d’Arsèguel, nosaltres girem cap a l’esquerra per anar pujant amb vistes, a dalt, de Toloriu. El camí voreja per baix el Roc de la Sargantalla fins arribar a uns prats, ara quasi abandonats, que en temps de pluja el terra argilós en dificulta el pas amb fils d’aigua ferruginosa, en 1 h 30 minuts s’arriba al P3.

Toloriu-des-de-Sargantalla

Vista de Toloriu des del camí per sota del pic de Sargantall

P.3 Barraca de fusta (ara cremada), que al seu darrere té la historia d’un almirall de marina mercant belga, que va decidir al finals dels anys noranta, anar a viure a Toloriu, -al poble us contaran moltes històries d’ell.

El camí ben traçat continua pujant per ajuntar-se amb el camí que en altres rutes ens ha portat a les Encantades, i en 2 h. estem a la Font del Bonabre, si teniu sort i raja podeu beure aigua fresca, si no espereu deu minutets més i la preneu del cóm de Toloriu, és la mateixa, i a més haureu acabat el passeig en un total de dues hores i quart.