Ruta: Arsèguel

Distància: 9.7 km d’anada
Desnivell: pujada: 260 m a l’anada i 430 de tornada
Senyalització: per ruta BTT
Duració: Anada 2h 30 m Visita poble el que vulguis Tornada 3 h 10 m.

P.0 Aquesta ruta es pot fer en qualsevol mitjà de locomoció, però si tens temps és millor fer-la a peu, és el millor sistema per impregnar-se de natura i tornar cansat però ple de satisfaccions, i més si t’ has entretingut pels carrers d’Arsèguel. Podeu sortir de Toloriu des de la Plaça Major per la carretera asfaltada i abans d’arribar a la cruïlla (Quer-Bar) gireu a la dreta per un camí forestal ample, podeu seguir els senyals del circuit de BTT.

P.1 En 5 minuts arribareu a la petita font del Bonabre, i de seguida trobareu una bifurcació a la dreta -no s’ha d’agafar- seguiu per la de l’esquerra i de seguida estareu ficats pel bosc, després hi ha un altre trencall, aquesta vegada a l’esquerra, que no heu d’agafar, en 20 minuts estareu al P2.

P.2 Un bonic prat on el camí fa una doble essa i per l’esquerra surt un altre trencall -que no heu d’agafar-, tot pujant en 30 minuts s’arriba al P3.

P.3 Hem sortit de Toloriu de la mateixa forma que per anar a les Encantades, així que hem arribat fins al punt 3 de la ruta 1 en 30 minuts, i en lloc de seguir per la pista principal de l’esquerra, a la meitat del revolt surt un altre camí (recentment ampliat) cap a la dreta (el que segueix les indicacions de la ruta BTT) que s’endinsa per un bosc de pi rajolet que està creixent, la pujada és suau excepte quan el bosc comença a deixar passar el sol, just uns tres-cents metres abans d’arribar al coll de Jou que fa bufar una mica, però en un tres i no res som a l’altre vessant, portem uns 50 minuts.

Coll-de-Jou_01

A punt d’arribar al coll de Jou

P.4 Coll de Jou. Mentre mirem el paisatge llunyà per descobrir algun pic conegut podem fer una aturadeta al mateix coll, teniu un panell sobre les vistes a la Cerdanya. Ara la pista és ampla i el bosc no tan tancat, es tracta de baixar tranquil·lament fent ziga-zagues, amb la vall sempre a la dreta fins a les 2h 30 m. per arribar al P5.

P.5 Sobre el mateix poble d’Arsèguel, en la cruïlla de la carretera asfaltada que puja des de la nacional, preneu-vos-ho amb tranquil·litat i passegeu pels carrers, escolteu les històries que us contaran les pedres de cada mas, en saben molt més que els llibres oficials, entreu al museu dels acordionistes i impregneu-vos de les essències de la música dels Pirineus que van escampar aquests senzills músics de muntanya, entre ells trobareu records del Comare de Toloriu. Si el forn és obert aprofiteu la qualitat senzilla dels seus productes, i aprofiteu sobre tot per parlar amb la gent és tot un goig escoltar-les. Després torneu pel mateix camí, però en direcció contrària, i com que ara hi ha una mica més de pujada fins al coll de Jou, trigareu en retornar a Toloriu unes tres hores i escaig. Però val la pena haver fet el camí a peu i deixar els vehicles a motor una estona quiets.